-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30338 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا انسان پس از مرگ وارد عالم قيامت مي شود يا بين اين دنيا و قيامت وارد عالم خاصي مي شود و هنگام برپايي قيامت وارد آن عالَم مي شود؟

انسان پس از مرگ وارد عالَم قيامت نمي شود،بلكه به عالم برزخ وارد مي شود. در اين جا منظور از عالم برزخ، جهاني است كه ميان دنيا و عالم آخرت قرار دارد، يعني هنگامي كه روح از بدن جدا مي شود، پيش از آن كه بار ديگر در قيامت به بدن اصلي باز گردد، در عالَمي كه ميان اين دو عالم است و برزخ ناميده مي شود، قرار خواهد داشت.

قرآن دربارة عالم برزخ مي گويد: هنگامي كه مرگ يكي از انسان ها فرا مي رسد (تقاضا مي كند) پروردگارا! مرا به دنيا برگردان تا اعمال صالحي را كه ترك كرده بودم، انجام دهم. (در پاسخ به وي گفته مي شود) بس كن، هرگز بازگشتي براي تو نيست، و اين سخن بي اساسي است كه او بر زبان جاري مي كند، و پس از زندگي دنيوي آنان، حيات برزخي است كه تا قيامت ادامه دارد.[21]

اين آية شريفه كه ندامت شديد مُرده و تقاضاي بازگشت دوبارة وي را براي جبران گذشته خاطر نشان مي كند، به روشني بر جهان برزخ كه فاصلة بين عالَم دنيا و قيامت است، دلالت دارد. در آية ديگر مي فرمايد: از آن چه به شما روزي داده ايم انفاق كنيد، پيش از اين كه مرگ يكي از شما فرا رسد و بگويد: پروردگارا، اگر به من فرصت مي دادي و اجل مرا تأخير مي انداختي، بي گمان در راه خدا صدقه مي دادم و از صالحان مي شدم.[22]

اين افسوس ها و آرزوها سودي ندارد و كسي نمي تواند از عالَم برزخ به دنيا برگردد و جبران گذشته نمايد. اين آيه نكتة بسيار جالبي را بيان مي كند و آن اين كه ارواح در برزخ، نقش انفاق مالي را مي فهمند، و مي بينند. اين نشان مي دهد كه انفاق و صدقات چقدر پر ثمر است. اميرمؤمنان (ع) فرمود: قبر باغي از باغ هاي بهشت يا گودالي از گودال هاي دوزخ است.[23] اين بستگي به اعمال انسان در دنيا دارد.

بهتر است در مورد مسايل معاد و جهان پس از مرگ كتاب ارزشمند معاد در نگاه عقل و دين اثر حجت الاسلام محمد باقر شريعتي سبزواري را مطالعه فرماييد.

[21]مؤمنون(23) آية 99 _ 100.

[22]منافقون (63) آية 10.

[23]بحارالانوار، ج 6، ص 218، حديث 13.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.